Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

Friday 13 April 2012

---13 april 2012--

assalammualaikum dan samat malam
tepat pukul 12..terjage dari tidur setelah melalui hari jumaat yang agak panjang..tiada apa yg ingin dikatakan..tetapi salam takziah buat seluruh keluarga haji moksen dan seangkatan dengan nya,kerna sekembalinya anakanda tercinta(ucu shikin anak arwah haji moksen dan juga adik bongsu kepada ayah tersayang) kerahmatullah pg jumaat semalam..

ya ALLAH,tuhan sekalian alam yang menciptakan alam yang tiada tolok bandingannya...
sesungguhnya..tiap perkhabaran itu amat perit untuk menerimanya....
terutama melihat ayah termenung panjang,mungkin ayah berfikir...adekah benar berita ini???ya...ucu telah tiada...

melihat ayah hati jadi sayu...tersangat sayu...sayu melihat ayah diam tanpa kata sepanjang menuju kerumah arwah ucu walau ayah baru baik dari sakit gautnya..
melihat ayah yang kuat dari luaran tapi aku yakin,hati ayah menangis rintih...
ya ALLAH...mungkin ayah tampak biasa seperti tidak memikirkan segalanya....namun ALLAH mengetahui segalanya...biar jauh beribu batu,biar waktu beredar ,biar hujan membasahai bumi,kasih ayah pada adik-adiknya...insyaALLAH masih disitu.....

ye...ayah sudah tua...menjangkau umur 60-an...sanggupkah kita sebagai anak melihat ayah menangis tapi disorok tangisan itu???..terkadang mahu berlari dan menepuk bahu ayah---"tak per yah,jangan nangis ye,insyaALLAH,mudah2an ucu ditempatkan dikalangan org yg beriman"---sebagai anak..melihat dari jauh sudah membuat kita sedar--jangan dikacau rasa,perasaan dan tangisan itu,sesungguhnya..biarkan perasaan itu sesaat agar hatinya lega..


untuk ayah-MOHD ZELANI BIN HAJI MOKSEN
-rasa syukur yang teramat sangat akak dilahirkan berBIN kan ayah..sesungguhnya tiap apa yang akak perolehi sedari kecil hingga lah sekarang adelah yg terbaik dalam idup akak...walau apa yang terjadi,ayah adelah ayah  untuk akak,along dan adik-adik.sayang ayah dan mak selamanya..insyaALLAH mudah-mudahn hingga kesyurga ALLAH...

kematian???ye..mungkin tiada siapa yg gerun mendengarnya...malah lebih suka membiarkannya..tp sejauh mana kita mampu membiarkan saat kematian tiba walhal kita tidak menemui jalan kebaikan utk saat terakhir  bagi diri kita untuk kita bawa diakhirat sana??

untuk itu,mari kita mulakan,kehidupan yang baru dengan memulakan buku baru dengan melakukan sesuatu yang baru---

1.lakukan perubahan untuk diri kita sendiri.berubahlah walau sedikit.mudah-mudahan dengan  perubahan yang sedikir itu ALLAH akan bukakan pintu hidayah untuk kita seluas-luasnya...jangan hanya menunggu hidayah dari ALLAH--sesungguhnya berusha untuk mendapatkan hidayah itu..


2.jika hari ini kita melakukan kesilapan---jangan diulangi kesilapan itu walau payah untuk dilakukan...cuba sebaik mungkin mudah-mudahan tiap ushe itu berhasil.insyaALLAH..

3.untuk semua yang bernama wanita@perempuan--tutuplah auratmu,sarungkanlah jilbab dikepalamu untuk menutupi rambutmu.lakukan seseboleh yang mungkin walau sukar pada permulaanya...(tidak selesa,panas,gatal)--laksanakan perkara yang wajib yang dituntut dalam islam.jangan memperkatakan yang tidak-tidak jika anda tidak bertudung,hormati tiap apa adanya yang telah ditetapkan dalam ISLAM itu.insyaALLAH,tiap yang ingin berkahwin,yang sudah berkahwin,akan melahirkan anak,yg sudah melahirkan anak dan saya sendiri, anda akan menjadi role model yang terbaik disisi keluarga,suami anak dan bakal anak-anak yg akan dilahirkan.


4.bacalah AL-QURAN tiap penghujung solatmu.saya terfikir,mengapa buku yang tebalnya 600 halaman mampu diselak tiap helaian muka suratnya untuk mendapatkan ilmu tetapi kenapa tidak al-quran yang sentiasa sama ayatnya-kita mampu membaca dan memahami beribu helain--tetapi kenapa tidak al-quran.betapa saya gagap dan lupa tatkala jarang membacanya...ye..saya malu...malu untuk diri saya sendiri.kerna saya terlalu leka sehingga lupa pada kalam ALLAH yang satu itu..

5.laksanakan solat  lima waktu--jangan pernah tinggalkannya walau kita berada dimana sekalipun.itulah antara perkara yang akan disoal didalam kubur nnti...mampukah kita menahan pukulan dari malaikat???menanggung sakit yang hanya kita akan rasa???cuba dan laksanakan sebaik mungkin..

untuk diri saya dan sahabat----jom kita berubah(*_*)--berubah menjadi lebih baik dari semalam,menjadi lebih baik disisi ALLAH...
mudah2an kita tersentiasa terpelihara dan berada dalam redo ALLAH..amin

0 comments:

Post a Comment